checkLaagste prijsgarantie
checkBeste online reisbureau
Terug naar het blogoverzicht
28 november 2013

Als alles mis gaat: jouw rechten als passagier

De vlucht naar je bestemming kan soms net zo bepalend zijn voor je reiservaring als de vakantie zelf. Zoekgeraakte bagage, urenlang op een vliegveld rondhangen. Er zijn genoeg situaties te bedenken die je vakantie al ruim voor aanvang kunnen bederven. Helaas bestaat er nog geen handboek om dit soort situaties te voorkomen. Wel bestaan er een aantal rechten die jij als passagier kunt inzetten om het verdere verloop van je reis zo comfortabel mogelijk door te komen. Lees hieronder hoe jij in je recht staat wanneer je met een van deze vakantie bedervers wordt geconfronteerd.

eU_2

Instapweigering
Je bent gearriveerd op het vliegveld en staat op het punt in te checken, wanneer er plotseling wordt omgeroepen dat je vlucht vol is. Een bijzonder vervelend scenario, vooral omdat je de tickets al hebt gekocht. Gelukkig ben je niet de eerste die dit overkomt, en heb je als reiziger een aantal rechten waar je je op kunt beroepen.

Allereerst zijn luchtvaartmaatschappijen verplicht om reizigers te vragen of ze hun reservering willen afstaan tegen een bepaalde vergoeding. Daarnaast moet de vervoerder de reiziger de keuze geven tussen een volledige compensatie of dezelfde reis via een andere route en zo snel als mogelijk.

In het geval van een instapweigering tegen je wil heb je recht op een vergoeding van tussen de 125 en 600 euro, afhankelijk van de afstand die je vliegt en de vertraging die je door de alternatieve route bent opgelopen. Kies je ervoor om toch te reizen via een alternatieve route, dan is de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk voor eventuele bijstand, zoals maaltijden en het gebruik van een telefoon. Moet je tijdens deze reis één of meerdere nachten in een hotel overnachten, dan betaalt de luchtvaartmaatschappij zowel je verblijf als het vervoer tussen het vliegveld en je accommodatie.

EU_3

Annulering
In sommige gevallen kan een vlucht in zijn geheel worden geannuleerd. Als een luchtvaartmaatschappij je vlucht annuleert heb je in principe recht op dezelfde vergoeding als bij een instapweigering, tenzij:
– Je minstens twee weken voor je vertrek op de hoogte bent gesteld van de annulering
– Je via een alternatieve route naar je bestemming bent gereisd zonder al teveel tijdverlies
– De luchtvaartmaatschappij kan aantonen dat de annulering werd veroorzaakt door buitengewone omstandigheden.

Ook bij een annulering moet de luchtvaartmaatschappij je de keuze geven tussen een vergoeding van je ticket, of een alternatieve reis naar dezelfde bestemming, inclusief bijstand.

EU_4

Langdurige vertraging
Veel mensen hebben hun saaiste herinneringen te danken aan de uren die ze op een luchthaven hebben doorgebracht wegens vertraging. Je kunt echter in sommige gevallen worden gecompenseerd voor de uren die je kwijt bent. Zo heb je o.a. recht op bijstand (gebruik van de telefoon, overnachtingen, maaltijden) wanneer de vertraging:
– 2 uur of langer duurt bij vluchten tot 1500 km
– 3 uur of langer duurt bij langere vluchten binnen de Europese Unie of bij andere vluchten tussen de 1500 en 3500 km
– 4 uur of meer bedraagt bij vluchten boven de 3500 km buiten de Europese Unie

Zie je na vijf uur wachten op een buitenlandse luchthaven je reis niet meer zitten, dan heb je recht op een vergoeding van je reis en een vliegticket terug naar huis. Indien je toch je reis vervolgt, en je eindbestemming bereikt met een vertraging van 3 uur of meer, dan heb je recht op dezelfde vergoeding als bij een annulering. Let wel: als de luchtvaartmaatschappij kan aantonen dat de vertraging buiten hun macht ligt, heb je geen recht op een vergoeding. Daarnaast kan de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk worden gesteld voor schade die voortkomt uit de vertraging.

EU_6

Bagage
Mocht je reis vlekkeloos zijn verlopen, dan loop je altijd nog het gevaar dat je bagage vertraging heeft opgelopen. Of erger, je bagage is niet meer terug te vinden. Mocht je bagage zijn kwijtgeraakt, beschadigd of vertraagd, dan heb je recht op een vergoeding tot een bedrag van ongeveer 1220 euro. Hierbij moet de luchtvaartmaatschappij wel aantoonbaar in gebreke zijn. Als je een vergoeding wilt aanvragen voor beschadigde bagage, moet je binnen 7 dagen na ontvangst van je bagage een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij. Bij een vertraagde ontvangst van je bagage heb je maximaal 21 dagen de tijd om een claim in te dienen.

Je rechten als passagier bij de hand
De kans is groot dat je voor dit artikel nog nooit van bovenstaande rechten had gehoord. Je bent niet de enige: uit onderzoek van de EU blijkt dat slechts 37 procent van de Nederlanders op de hoogte is van zijn of haar passagiersrechten bij een vliegreis. Dat is stiekem ook best begrijpelijk; slechts weinig mensen beginnen aan een vakantie met de insteek dat het een regelrechte ramp zal worden. Toch kun je je al redelijke snel en eenvoudig voorbereiden op eventuele reisproblemen, zonder dat je hiervoor een compleet boekwerk hoeft aan te schaffen.

EU_5

Een mooie oplossing is de “Uw rechten als reiziger bij de hand” app. Deze app geeft je in geval van nood meteen een duidelijk overzicht van al je passagiersrechten. De app is uiteraard te gebruiken bij problemen op het vliegveld, maar biedt ook informatie voor trein-, boot- en busreizen. Bovendien is de app te downloaden voor vrijwel elk mobiele platform. Je kunt de app, samen met meer informatie over passagiersrechten, terugvinden op de website van de Europese Commissie.