Tjingo is aangesloten bij ANVR en SGR. U heeft vast wel eens van deze twee organisaties gehoord. Maar weet u ook waarom het zo belangrijk is om met deze zekerheden te boeken?
ANVR
Tjingo is aangesloten bij de ANVR (Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen). Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en de manier waarop u boekt. Aangesloten partijen maken bovendien in overleg met Consumentenbond en de Sociaal Economische Raad (SER) afspraken waaraan alle deelnemers zich dienen te houden.
Deze ANVR-voorwaarden gelden dus voor reisbureaus, reisorganisatoren (de zogenaamde touroperators) en ook voor u als consument. Omdat de Consumentenbond en de Sociaal Economische Raad (SER) bij het opstellen van de voorwaarden betrokken zijn, zijn dit heel redelijke voorwaarden voor alle partijen en dus ook voor u als consument. De voorwaarden zijn niet altijd in uw voordeel, maar zijn wel altijd redelijk. Daarvoor hebben Consumentenbond en SER gezorgd.
De ANVR-voorwaarden die gelden als u via Tjingo een reis boekt van een ANVR touroperator, worden de ANVR Reisvoorwaarden genoemd.
De voorwaarden die van toepassing zijn als u via Tjingo een reis boekt van een touroperator die niet bij de ANVR is aangesloten, zijn de zogenaamde ANVR Boekingsvoorwaarden. In dit laatste geval heeft de ANVR slechts toezicht op Tjingo als reisbureau en niet op de betreffende touroperator. In dit geval moet Tjingo als reisbureau de ANVR boekingsvoorwaarden hanteren die weer mede bepaald zijn door SER en Consumentenbond. Als de touroperator niet bij de ANVR is aangesloten heeft de ANVR dus geen toezicht op de voorwaarden van de touroperator.
Tip:op de website van de ANVR kunt u eenvoudig controleren of een touroperator bij de ANVR is aangesloten! Meer informatie kunt u vinden op de website van de ANVR.
SGR
Via Tjingo kunt u pakketreizen, samengestelde reizen en losse vliegtickets boeken. Pakketreizen die u via Tjingo boekt vallen onder de garantieregeling van de SGR, omdat Tjingo is aangesloten bij de SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden). De SGR staat daarom garant voor uw vooruitbetaalde reisgelden.
Dat wil zeggen dat u er verzekerd van bent dat uw vakantie gewoon doorgaat of u uw vooruitbetaalde reisgeld volledig terugkrijgt als de touroperator waar u uw vakantie heeft geboekt (of Tjingo zelf) onverhoopt failliet gaat. Indien de touroperator failliet gaat terwijl u op de vakantiebestemming bent, zorgt de SGR ervoor dat uw terugreis niet in gevaar komt.
U kunt natuurlijk ook via Tjingo een reis boeken bij een touroperator die zelf niet bij de SGR is aangesloten. Deze situatie doet zich voor bij enkele Duitse touroperators en bij enkele Turkije specialisten. U geniet in dit geval nog steeds van de bescherming van de SGR. Immers, Tjingo is aangesloten bij de SGR en alleen dat is een voorwaarde voor uw bescherming.
Maar ook Tjingo zou in theorie failliet kunnen gaan. Als Tjingo zou omvallen, dan bent u ook beschermd, zij het door de Wet en niet door SGR. De wet (BW art.7:500) zegt namelijk dat uw betaling aan het reisbureau (Tjingo dus) bevrijdend is voor uw verplichting richting de touroperator. Gelden die Tjingo al wel van u heeft ontvangen, maar nog niet heeft afgedragen aan de touroperator hoeft u daarom NIET dubbel te betalen.
Om die reden is ook het enkele faillissement van een reisbureau dan ook geen geldige reden voor de touroperator om uw vakantie te annuleren. Let op: het geld dat u nog niet aan het reisbureau betaald heeft, moet u wel direct aan de touroperator betalen.
Voor meer informatie verwijzen wij u naar de website van SGR. Op deze site kunt u ook controleren dat Tjingo is aangesloten bij de SGR.
Aanvullend op de ANVR voorwaarden hanteert Tjingo bij FLEXtours/ eigen naam reizen en samengestelde reizen, aanvullende voorwaarden.
Wilt u annuleren?
Indien u onverhoopt uw vakantie wenst te annuleren, heeft u wellicht recht op (gedeeltelijke) restitutie van de reissom. De annuleringskosten zijn te allen tijde afhankelijk van het type boeking. Heeft u samengestelde reis geboekt onder eigen naam/ FLEX of heeft u een pakketvakantie geboekt (combinatie vlucht en accommodatie) van FLEXtours dan gelden, aanvullend op de ANVR voorwaarden, onderstaande staffels:
Vanaf het moment van boeken tot de 42e dag voor vertrek: de vluchtprijs plus annuleringskosten vanuit de accommodatie plus 20% van de totale reissom
Vanaf de 42e dag voor vertrek tot de 15e dag voor vertrek: de vluchtprijs plus annuleringskosten vanuit de accommodatie plus 40% van de totale reissom
Vanaf de 15e dag voor vertrek tot de 8e dag voor vertrek: de vluchtprijs plus annuleringskosten vanuit de accommodatie plus 50% van de totale reissom.
Vanaf de 8e dag voor vertrek: 100% van de reissom
De totale annuleringskosten zijn nooit hoger dan 100% van de reissom
De administratiekosten bedragen €35
Wilt u wijzigen?
Wanneer u uw vakantie wilt wijzigen, houd er dan rekening mee dat dit niet altijd mogelijk is of dat hier vaak hoge kosten mee gemoeid zijn. Wij doen ons uiterste best de kosten voor u te beperken, maar kunnen soms simpelweg niet om hoge wijzigingskosten heen omdat ook wij daarbij afhankelijk zijn van andere partijen. Goed om te weten: naast de kosten van de wijziging zelf, van bijvoorbeeld de luchtvaartmaatschappij of het hotel, brengen wij per wijziging € 35,- administratiekosten in rekening.
Assistentie
Tijdens uw reis is er geen reisleiding aanwezig. Mocht u ter plaatse tegen problemen aanlopen, probeer deze dan eerst ter plaatse op te lossen met bijvoorbeeld de receptie van het hotel. Komt u er samen niet uit, neem dan contact op met onze noodtelefoon, welke u 24/7 telefonisch, per Whatsapp of per sms kunt bereiken via het telefoonnummer: +31 6 24 86 38 65 . Wij wijzen u erop dat als u uw probleem niet of te laat meldt, wij de klacht helaas niet meer in behandeling kunnen nemen. Meld het dus onmiddellijk indien u verzekerd wilt zijn van een goede klachtafhandeling.
Transfer
Als de transfer inclusief is, dan wordt deze door een betrouwbare, lokale partner geregeld. Bij uw reisbescheiden treft u een heldere instructie aan over de transfer, zodat u weet waar u zich moet melden en hoe u geïnformeerd wordt over de ophaaltijd. Bij een gedeelde transfer worden meerdere reizigers afgezet; de duur van de transfer kan hierdoor langer zijn.
Vluchtschema
Het geboekte vluchtschema is een momentopname en dus géén garantie. Door overmacht, onvoorziene gebeurtenissen kan het voorkomen dat uw schema wijzigt. Wij informeren u altijd over wijzigingen in het schema (denk aan een andere vluchttijd, luchtvaartmaatschappij, enzovoorts). Zolang u nog dezelfde dag vliegt, is het niet mogelijk deze wijziging te weigeren. Wij doen ons best om een zo gunstig mogelijk alternatief voor u te regelen.